Csalánkonzerv színesen

A csípős csalán minden túlzás nélkül a legértékesebb levélzöldségek egyike, de abban biztosan a legelső, hogy a legjobban és mindenki számára elérhető, gyakori erdei- és gyomnövény. Tápláléknak kizárólag pár leveles csúcshajtásának gyűjtését ajánlom, mert az öreg csalán keserű, rossz ízű. A legjobb tavasztól mindig leszedni az 5-10 cm-es hajtásokat, így újrahajt, és újra lesz fiatal, friss csalánunk. Akinek nincs kéznél naponta a csalánforrás, és picit betárolna, annak bátran ajánlom rövidtávú konzerválását, pl. így: 

csalánkonzerv színes paprikákkal

Persze hosszan is eltartható lenne, de én sokat nem szoktam belőle eltenni. Nekem inkább az elfoglalt napokon segít a vacsora vagy a munkahelyi ebéd gyors megoldásában. 

A csalán előkészítése főzéshez: A gyűjtött csalánhajtásokat megmosom, majd lobogó, forró vízbe dobom. Bő vízbe, hogy ne hűtse le a zöldség a vizet, és egy konyhai csipesszel átforgatom a csalánt, hogy mindenhol érje a forró víz. 1-2 percig hagyom a forrni, majd a csipesszel jeges vagy legalább jó hideg vízbe szedem ki. Abban is átforgatom, majd kicsavarom, ezután kezdek belőle főzni. Ilyenkor már nem csíp, csodás üdébb színe lesz, és az íze is jobb. A forrázó vizet lehet használni teaként vagy szoba- és kerti növények locsolására. Nekik is jusson némi a csalán jó hatásaiból!
 
csalángombóc - a főzésre előkészített csalán 

Csalánkonzerv készítése: Semmi extra, csak egy sűrű, jó ízűen fűszerezett csalánleves, amit hőkezeltem kuktában dunsztolva.

Hozzávalók kb. 100 g csalánhoz1 nagyobb vöröshagyma, 2-3 gerezd fokhagyma, 3-4 nagyobb, élénk színű paprika apró kockákra vágva, fűszerek, víz.
   
A hagymákat apróra vágva, kis zsiradékon üvegesre dinszteltem, majd hozzáadtam az összevágott csalánt, azt is kicsit átforgattam a hagymás alappal, ezután felöntöttem annyi vízzel, ami ellepte.

Fűszerezés: só, őrölt fekete bors, kicsi őrölt kömény és szurokfű, friss lestyánlevelek apróra vágva. Kevés citromos kakukkfüvet is tettem még bele. De a fűszerezés ízlés kérdése, másképp is finom lehet. Most már hosszú időre visszatekintő csalánfőzés után mondom, hogy a csalán is ad egy jellegzetes finom ízt a leveseknek, ezt nevesíteni nem tudom, de ez nem a csalántea íze, az biztos. Ebben a konzervben a paprikakockák íze plusz finom íz lesz, de van, hogy csak csalánt teszek el és az is kellemes ízű.

A sűrű levest szinte készre főztem (hagyma és csalán rostosabb részei is igényelnek főzést, de nem sokat, kóstolni kell), majd elég sok sárga és piros színű paprikakockát adtam a leveshez. Ezekkel már nem főztem tovább, hanem csírátlanított üvegekbe töltve, lezárva, kuktába tettem félig vízbe állítva a lezárt üvegeket, és kidunsztoltam, vagyis forrásig melegítettem a kuktát, majd abban hagytam kihűlni az üvegeket. 

színes paprikás csalánkonzerv készül
csalán + egyéb tavaszi levélzöldek hasonlóképp
konzerválva

sokféle csalános van már a blogon itt megnézhető

Erdőkóstoló a Facebook-on még több tartalommal

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések